Vilniaus rotušėje surengtas kasmetinis Norvegijos ir Lietuvos verslo forumas sukvietė verslo lyderius ir sostinės valdžios bei Vyriausybės atstovus pasidalinti patirtimi ir idėjomis, o savo pavyzdžiais paskatinti aktyviau prisidėti kuriant tvaresnę aplinką visame pasaulyje.
Forumo organizatoriai – Norvegijos ir Lietuvos prekybos rūmai, Norvegijos karalystės ambasada, Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų priežiūros komitetas bei Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra – pavadino renginio dalyvius „ChangeMakers“. Šie pokyčių iniciatoriai kartu aptarė galimybes, atsirandančias pereinant prie tvarios ekonomikos bei renkantis ekologiškus sprendimus.
Verslo augimas ir tvarumas neatsiejami
Tyrimai patvirtina, kad vartotojų sprendimus vis dažniau lemia prekės ženklo pozicija tvarumo ir skaidrumo aspektais. Apie tai Norvegijos ir Lietuvos verslo forume pristatytame pranešime „Tvarumas – pagrindinė „Orkla“ tiekimo grandis“ kalbėjo koncerno „Orkla“ padalinio „Orkla Health“ tiekimo ir B2B pardavimų vadovas Shaheris Yaras Khanas.
Daugiau kaip du dešimtmečius Norvegijos koncerno „Orkla“ įmonėse dirbantis S. Yaras Khanas yra sukaupęs unikalių kompetencijų rūpinantis iš vandenynų tiekiama žaliava ir parduodant iš jos gaminamus produktus, pavyzdžiui, norvegiškus žuvų taukus „Möller‘s“.
Anot S. Yaro Khano, verslo tvarumas ir skaidrumas šiandien tampa pagrindiniu poreikiu siekiant ilgalaikio augimo visose rinkose. „Vartotojai reikalauja prekės ženklo skaidrumo dėl produktų poveikio socialiniams, sveikatos ir aplinkos veiksniams“, – kalbėjo S. Yaras Khanas. Anot jo, vartotojų įpročių tyrimai liudija, kad net 70 proc. apklaustųjų sprendimą įsigyti prekę ar paslaugą priima įvertinę prekės ženklo poziciją dėl tvarumo.
Atlygis už skaidrumą
Kalbėdamas apie neabejotiną tvarios ir skaidrios ekonomikos naudą verslui, S. Yaras Khanas pateikė tai liudijančių tyrimų išvadų.
· 94 proc. vartotojų linkę išlaikyti lojalumą prekės ženklui, kuris, jų nuomone, yra visiškai skaidrus.
· Skaidrumas yra toks svarbus vartotojui, kad jis netgi padidina produkto vertę.
· 73 proc. – beveik 3 iš 4 vartotojų – prisipažįsta, kad sutiktų mokėti brangiau už produktą, kuriam atstovaujantis prekės ženklas, jų nuomone, yra visiškai skaidrus.
· Beveik 40 proc. vartotojų teigia, kad atsisakytų mėgstamo prekės ženklo produkto, jei kiti pasiūlytų daugiau skaidrumo.
* Šaltinis: „2016 Label Insight Transparency ROI Study“
Galvodami, kaip laimėti vartotojų simpatijas, verslo atstovai turi įvertinti, kad vien kokybiško ir patrauklaus produkto seniai nebepakanka.
· Beveik 3 iš 4 vartotojų prieš apsispręsdami vertina prekės ženklo poziciją įvairiais aspektais.
· Paprašyti įvardinti, kas padeda nuspręsti, ar įsigyti produktą, 60 proc. respondentų nurodo, kad lengviau tai padaryti, jei prekės ženklas turi aiškiai išreikštas savo vertybes ir poziciją svarbiais klausimais.
· Pirkti ar ne konkretaus prekės ženklo produktus 64 proc. vartotojų apsisprendžia įvertinę jo socialinę ir politinę pozicijas ir šis rodiklis per pastaruosius metus padidėjo 13 proc.
* Šaltinis: „Edelman Earned Brand Global Report 2018“.
Platūs užmojai ir ambicingi tikslai
Koncernas „Orkla“ dar 2015 m. prisijungė prie kitų pasaulinių bendrovių ir į savo darbotvarkę įtraukė Jungtinių Tautų priimtame dokumente „Keiskime mūsų pasaulį: Darnaus vystymosi darbotvarkė iki 2030 metų“ nustatytus 17 darnaus vystymosi tikslų, apimančių daugelį sričių ir skirtų įgyvendinti iki 2030 m.
„Pagrindinės sritys, ypatingai svarbios tiek žvelgiant iš tvarumo, tiek iš verslo perspektyvų, mūsų koncernui yra sveika mityba ir sveikata, produktų sauga, atsakingas tiekimas, aplinkosauga, taip pat rūpestis žmonėmis ir visuomene, – vardijo S. Yaras Khanas. – Prisiimdamos šių sričių įsipareigojimus koncerno įmonės prisideda prie 8 darnaus vystymosi tikslų įgyvendinimo. Mes norime būti tvaraus vystymosi atstovais ir naudoti tvarumą kaip verslo vertės kūrimo įrankį“.
S. Yaras Khanas pateikė ir keletą pavyzdžių – „Orkla“ įsipareigojimą padvigubinti sveikatai palankių produktų ir paslaugų vartojimą koncerno įmonės įgyvendina produktų gamybai naudojant mažiau druskos, daugiau pilnagrūdžių žaliavų ir kt. „Suprantame, kad mūsų tikslai yra plataus užmojo, tačiau mes ir norime būti ambicingi, kad galėtume gerai prisitaikyti prie besikeičiančių vartotojų ir klientų poreikių, – sakė „Orkla Health“ atstovas. – „Orklos“ tvarumo strategija numato aiškią kryptį, kaip turime rūpintis tvaresne ateitimi. Neįmanoma būti rinkos lyderiu nebūnant socialinės atsakomybės lyderiu“.