„Orkla“ 2022 m. pavasarį paskelbė kasmetinę veiklos ir tvarumo ataskaitą (https://prod.orkla.webcore.no/wp-content/uploads/sites/2/2022/03/Orkla-Arsrapport-Engelsk_FINAL.pdf), kur pristatomi korporacijos rezultatai, atliepiantys užsibrėžtas vertybes ir darnumo tikslus. Pateikiame tvarios veiklos pasaulėžiūros ir rezultatų santrauką.
Tvarumas – vertybė, kuria vadovaujamės ne vienus metus
Diskusijos apie ekologiją ir tvarumą dažnai turi dvi puses. Vienoje jų – teiginys, kad vartotojai, žmonės, patys turi domėtis ir gebėti atsirinkti gamtai draugiškus produktus. Kitoje – teiginys, kad kompanijos turi inicijuoti pokyčius, diegti tvarumo standartus ir pagalvoti tiek apie esamų ar būsimų klientų, tiek apie viso pasaulio gerovę. Mes laikomės pastarojo požiūrio. Tvarumas yra viena kertinių koncerno „Orkla“ vertybių jau ilgą laiką, tad daugiau nei dešimt metų esame įtraukiami į prestižinį „Dow Jones“ tvarumo indeksą kaip viena iš 10 proc. pagal tvarumą pirmaujančių įmonių Europoje (plačiau: https://www.orklacare.lt/orkla-tarp-tvariausiu-europos-imoniu/).
„Orkla“ yra Jungtinių Tautų Pasaulinio susitarimo (angl. UN Global Compact) narė nuo 2005 m. Mes palaikome dešimt šios organizacijos principų žmonių, darbuotojų teisių, antikorupcijos ir aplinkos apsaugos srityse. Kartu su šios organizacijos nariais stengiamės pasiekti 2030 m. Tvaraus vystymosi tikslus (angl. Sustainable Development Goals (SDGs), kuriuos 2015 m. pristatė Jungtinės Tautos.
Vadovaudamiesi šiais tikslais mes siekiame pereiti prie tvarios gamybos ir vartojimo. Tam apsisprendėme naudoti tvarias žaliavas, kurti inovatyvius pakuočių perdirbimo sprendimus, palikti kiek įmanoma mažesnius gamybos pėdsakus, rūpintis savo darbuotojų gerove ir teisėmis bei visais vartotojais – jiems pateikti sveiką gyvenseną puoselėjančius produktus. Mes užsibrėžėme pagrįstus tikslus ir kasmet matuojame, kokių pokyčių pavyko pasiekti.
Gebėjimas prisitaikyti padeda efektyviai vykdyti veiklą net sunkiausiomis sąlygomis
Net ir pandemijos metu mums pavyko įdiegti sveikatos apsaugos praktikas, kurios užkirto kelią koronaviruso plitimui mūsų įmonėse ir leido sklandžiai tęsti veiklą. Pandemijai nuslūgus tikėjomės šiek tiek atsikvėpti, bet prasidėjęs karas Ukrainoje neleido to padaryti. Nusprendėme sustabdyti savo veiklą Rusijoje. Taip pat nutraukėme importą ir eksportą į Rusiją bei Baltarusiją. Ši Europos tragedija neabejotinai turės įtakos mūsų veiklai, bet mes laikomės savo vertybių, kurių epicentre yra žmogus ir jo gerovė.
Gebėjimas darniai prisitaikyti yra vienas iš ilgalaikių, strateginių koncerno „Orkla“ tikslų. Tai liečia tiek platųjį pasaulinį kontekstą, tiek sparčiai besikeičiančius vartotojų poreikius kiekvienoje rinkoje. Diegiame pokyčius ir inovacijas, kurios atliepia šiandienius gamintojams ir tiekėjams keliamus reikalavimus. Ekologija, tvari gamyba ir vartojimas – tarp pačių ryškiausių tendencijų, kurias pastebime.
Mūsų misija – gerinti kasdienį gyvenimą per tvarius ir žmonių mėgstamus prekių ženklus. Mes analizuojame ir optimizuojame procesus vietinėse rinkose, atsižvelgdami į tai, kas svarbiausia kiekviename regione. Taip pat ieškome sprendimų, kaip įžengti į naujas, sparčiai augančias rinkas. Tai siekiame padaryti kurdami vertę vartotojams. Tikime, kad šiuolaikiniai vartotojai yra kaip niekad reiklūs ir norintys kokybės. Mes siekiame, kad mūsų produktai pasižymėtų aukščiausia kokybe.
Tvarumo standartus diegiame jau pirmose gamybos stadijose
Tikime, kad investicijos į ateitį visada atsiperka. Bene geriausias įmonių indėlis į ateitį yra taršos mažinimas. Jau ne vienus metus koncerno „Orkla“ prioritetas yra šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijų mažinimas. Per 2014–2021 metus mums pavyko 56 proc. sumažinti emisijas. Bet čia tikrai nesustosime. Iki 2025 m. siekiame savo veikloje sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijas iki 65 proc., o už mūsų valdomos gamybos grandinės ribų – 39 proc.
Didžiuojamės, kad 2021 metais beveik pusę (47 proc.) visos veiklai reikalingos energijos generavome iš atsinaujinančių energijos šaltinių. Iki 2025 m. norėtume šią gerąją praktiką išplėsti dar labiau: išsikėlėme tikslą, kad 60 proc. energijos sudarys atsinaujinantys energijos šaltiniai. O bendras energijos ir vandens sunaudojimas sumažės 30 proc.
Praėjusiais metais taip pat tęsėme ilgalaikes atsakingo verslo praktikas tiekimo grandinėje. Mūsų tikslas – užtikrinti, kad visos svarbiausios žaliavos būtų gaminamos pagal kokybės standartus, kurie atitiktų mažiausiai Sidabro lygio reikalavimus ūkio tvarumo vertinimo (FSA) sistemoje.
Tvarūs ir sveiki produktai – ilgametis koncerno prioritetas
Produktų, skatinančių tvarų vartojimą, kūrimas yra dar vienas mūsų prioritetų. Tad džiaugiamės, kad 2021 m. pačių tvariausių produktų pardavimo pajamos augo vienu procentu ir sudarė 16 proc. O augalinių produktų apyvarta 2021 m. augo 23 proc. lyginant su 2020 m.
Cukrus ir druska dažnai yra produktų sudėtyje pasislėpę sveikos gyvensenos priešai. Bet pastaruosius 6 metus aktyviai siekėme sumažinti cukraus ir druskos kiekį savo produktuose ir šiandien galime pasidžiaugti rezultatais: per 2015–2021 m. laikotarpį savo produkcijoje sumažinome druskos kiekį 4,72 proc., cukraus – 10 proc., o tai sudaro 1602 tonas cukraus ir 62 tonas druskos. Užsibrėžėme tikslą iki 2025 m. dar 15 proc. sumažinti cukraus ir druskos kiekį savo produkcijoje.
„Orkla“ taip pat plečia augalinių produktų gamybą, kurie ilgalaikėje perspektyvoje turėtų pakeisti gyvulinius baltymus. Mūsų gerai žinomų prekių ženklų asortimentas yra nuolat pildomas veganiškais ir vegetariškais produktais.
Mes norime įkvėpti ir paskatinti žmones rinktis sveiką gyvenseną. Todėl kuriame ir tobuliname produktus, kurie būtų sveiki ir prisidėtų prie visuomenės sveikatos gerinimo. Iki 2025 m. siekiame visiškai vykdyti žaliąją maisto gamybą ir bendradarbiauti tik su „Orkla Food“ Saugumo standartą atitinkančiais tiekėjais.
Diegiame inovatyvius sprendimus ir didiname perdirbamų pakuočių skaičių
Pakuočių atliekos sudaro didelę dalį mūsų planetą teršiančių šiukšlių, tačiau visiškai atsisakyti pakuočių nepavyks. Jos užtikrina reikiamas produktų laikymo sąlygas ir kuria pirmą įspūdį vartotojų akyse. Jau ne vienus metus „Orkla“ ieško ir diegia inovatyvius sprendimus, kurie mažintų šiukšlių problemą. Praėjusiais metais 96 proc. mūsų pakuočių buvo perdirbamos, o 54 proc. pakuočių pagamintos iš perdirbtų medžiagų.
Siekiame, kad per artimiausius trejus metus visos mūsų produktų pakuotės būtų perdirbamos. O pakuočių gamyba iš perdirbtų medžiagų iki 2025 m. turėtų išaugti iki 75 proc. Tuo tarpu 50 proc. mūsų plastikinių pakuočių turėtų būti gaminamos iš perdirbtų arba atsinaujinančių medžiagų.
Tai – ambicingi tikslai. Gaminant pakuotes naudoti perdirbamas ar atsinaujinančias medžiagas yra iššūkių kupinas procesas, bet praėjusių metų rezultatai, patirtis, komandos ir partnerių entuziazmas nuteikia optimistiškai. Juk visi dirbame dėl vieno bendro tikslo – žalesnio rytojaus.
Rūpestis darbuotojais visada atsiperka
Tvarumo ideologija vadovaujamės ne tik gamybos procesuose. Tai ir žmogiškųjų išteklių prioritetas. Mes siekiame užtikrinti darbuotojų teises darbovietėje ir tiekimo grandinėje.
Vienas iš tarptautinės kompanijos iššūkių yra kurti pagarbią, tolerantišką ir draugišką kultūrą. „Orkla“ valdomose įmonėse dirba net 21 400 žmonių. Mes norime užtikrinti, kad kiekvienas įmonėje jaustųsi gerai, būtų išgirstas ir suprastas.
Ypatingą dėmesį skiriame moterų karjeros galimybėms, nes žinome, su kokiais iššūkiais jos dažnai susiduria profesinėje srityje. Siekiame, kad iki 2025 m. 50 proc. visų vadovaujamų pareigų užimtų moterys. Šio tikslo link sistemingai einame ne vienus metus, pasitelkdami lyderystės ugdymo ir įdarbinimo programas. Džiaugiamės, kad mūsų pastangos jau duoda rezultatų. Vadovaujamose pozicijose esančių moterų skaičius auga: 2020 m „Orkla“ vadovės sudarė 35,9 proc., o 2021 m. – 38 proc.
„Orkla Care“ sudaro 15 proc. korporacijos pajamų
„Orkla Care“ veikia Skandinavijos, Baltijos šalių, Lenkijos ir Ispanijos rinkose bei vykdo eksportą į kitas šalis. Esame tarp asmeninės higienos, namų priežiūros, maisto papildų, sporto mitybos ir svorio kontrolės produktų lyderių. Tarp Lietuvoje geriausiai žinomų prekių ženklų yra „Möller’s“, „Livol“, „Nutriless“ (Skandinavijoje žinomas „Nutrilett“ pavadinimu), „Maxim“.
2021 m. vasario mėnuo buvo itin svarbus koncerno augimui ir plėtrai. Tuomet buvo įvykdyti 4 sandoriai:
Įmonės plėtra buvo vienas iš kriterijų, kodėl praėjusiais metais 7 proc. kilo „Orkla Care“ pardavimų pajamos. 2021 m. taip pat buvo pastebėtas omega-3 produktų ir vitaminų pardavimų augimas – tikime, kad tai prisideda prie mūsų vartotojų geros savijautos.